donderdag 29 mei 2014

Ik wil de mensen een kijkje laten nemen in mijn wereldbeeld en mensen een stem geven in mijn nummers.

Natalie Merchant vindt muziek meer dan entertainment Bewaar Door: redactie 22-5-14 - 16:34 bron: FaceCulture Natalie Merchant. © ap. Natalie Merchant werd bekend als leadzangeres van de politiek geengageerde rockband 10.000 Maniacs. Nadat ze in 1993 besluit de Amerikaanse band te verlaten richt ze zich op haar eigen carriere. Ook op het zesde naar haar zelf vernoemde soloalbum is het activisme duidelijk aanwezig. 'Door de grote variatie aan liedjes op het nieuwe album, kon ik geen duidelijk thema aanwijzen. Het was mijn stem, mijn identiteit die de nummers met elkaar verbond. Daarom heb ik het album Natalie Merchant genoemd.' © ap. Nathalie Merchant Merchant was nog maar 16 jaar toen ze zich aansloot bij 10,000 Maniacs. Haar tijd bij 10,000 Maniacs was een goede leerschool. 'Tijdens die periode heb ik geleerd om nummers te schrijven, albums op te nemen en te performen. Het was een tijd waarin er van bandjes werd verlangd veel zaken zelf te regelen' zegt ze.' De basiskennis die ik toen heb opgedaan, heeft mij later geholpen een eigen label op te zetten, een website te ontwerpen en de vormgeving van mijn platen te bepalen. Om op eigen benen te staan.' Oorlog Het nummer The End is het oudste nummer dat op de plaat staat. Natalie schreef het nummer in 1999 toen ze thuiskwam van een foto-expositie. 'Ik ging naar een expositie van de fotograaf Sebastian Salgado. Er hingen allerlei foto's die iets te maken hadden met mensen die door oorlog werden gedwongen te verhuizen naar een andere plek. De beelden raakten mij toentertijd dusdanig, dat ik er bij thuiskomst gelijk een nummer over schreef' legt Natalie uit. 'En hoewel het nummer al een aantal jaar oud is, vind ik het nog altijd een relevant lied. Er zijn in de loop der jaren nog meer mensen gevlucht wegens oorlog, waar in de media maar weinig aandacht voor is. Buiten de nieuwsitems om hoor je nooit iets van deze toch wel stille ramp.' Boodschap Natalie wil met haar muziek iets bijdragen aan de maatschappij. 'Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die de muziek zien als entertainment. Natuurlijk heb ik ook nummers waarbij dat het geval is, maar over het algemeen probeer ik de mensen wel een boodschap mee te geven met mijn muziek. Ik wil de mensen een kijkje laten nemen in mijn wereldbeeld en mensen een stem geven in mijn nummers.' Daarnaast krijgt Natalie ook veel inspiratie vanuit de katholieke kerk. 'Ik ben het niet altijd eens met wat er in het verleden of in het heden is gebeurd binnen de katholieke kerk. Maar de samenzang, de akoestiek en de sfeer die mij zijn bijgebleven aan de kerkbezoeken tijdens mijn jeugd, blijven in mijn gedachte als inspirerend. Dat gevoel komt ook terug in het nummer The End, een lied over Hem.' (FaceCulture) http://www.ad.nl/ad/nl/5602/Muziek/article/detail/3659741/2014/05/22/Natalie-Merchant-vindt-muziek-meer-dan-entertainment.dhtml

Geen opmerkingen: