donderdag 15 maart 2012

Joanna Newsom

Joanna Newsom

Het fenomeen Joanna Newsom.
13 maart 2012, AB, Brussel

Tekst: Geertje Cools

Publicatiedatum: 15 maart 2012

Harpspeelster en singer-songwriter Joanna Newsom - vaak krijgt ze het ietwat cryptische predikaat avant-harpiste mee - speelt op de door Jeff Mangum gecureerde editie van All Tomorrow's Parties. De AB kan haar overhalen dit concert ook in Brussel te brengen. Wegens het exclusieve karakter van de show zijn de tickets eerder aan de dure kant, een mogelijke verklaring voor het feit dat het niet is uitverkocht. Want iedereen die haar ooit live zag, weet dat ze nooit teleurstelt. En dit is ook vanavond het geval. De afwezigen hebben ongelijk.
Het concert geeft een mooi overzicht van haar oeuvre met nummers (soms lichtjes uit de toon gezongen) uit The Milk-Eyed Mender uit 2004, Ys uit 2006 en van het meest recente, twee jaar oude driedubbelalbum Have One on Me. Soms is de term 'stukken' meer op zijn plaats, want Newsom neemt steeds de tijd om uitgebreide verhalen te vertellen met haar muziek, die is opgebouwd uit melodieën en toch zeer ritmisch is. Ze propt haar nummers vol tekst en zingt constant, met veel zin voor expressie. Newsom brengt een unieke combinatie van stevig getokkel op de harp of piano en een bijzondere stem, gekoppeld aan aanstekelijke nummers mét inhoud. Zo neemt ze het publiek moeiteloos mee in haar geheel aparte wereld, vol emotie maar nooit zeemzoet.
Newsom is zo puur en innemend dat het occasionele foutje op de harp op 'Cosmia' snel vergeven is. Ook in de bisronde gaat ze enkele keren in de fout op ''81', te wijten aan een gesprongen snaar, of toch aan de sterke Belgische bieren die ze backstage zou gedronken hebben? Newsom komt er alleszins mee weg, uiteraard niet alleen door haar brede glimlach en lieflijk voorkomen, maar gewoon omdat ze een fantastisch concert speelt. Met de intimistische afsluiter 'Clam, Crab, Cockle, Cowrie' stuurt ze het publiek met een even brede en gelukzalige glimlach de nacht in.
Foto uit het KindaMuzik archief, door Tim Broddin

Geen opmerkingen: