Profiel Shania Twain
Shania Twain is na veertien jaar terug in glitterjurken én met alle hits van 20 jaar geleden
Ooit
verkocht de Queen of Country Pop miljoenen cd’s. Toen werd ze ziek,
liep haar man weg en werd het stil. Na veertien jaar is Shania Twain
terug. Iets heser, veel eerlijker. En in de Ziggo Dome.
advertentie
Shania Twain: Now. Mercury/Universal. Live: 11/10, Ziggo Dome, Amsterdam.
Aan
de vooravond van het Shania Twain-concert in de Amsterdamse Ziggo Dome
is het aardig om de recensie van toen even terug te lezen. Wat schreef de Volkskrant ook weer over haar vorige, tot dusver enige bezoek aan Nederland, met concerten op 4 en 5 maart 2004 in Ahoy, Rotterdam?.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ze
zong goed, vonden we, de toen 38-jarige ‘Queen of Country Pop’ uit
Canada en de bestverkochte popvrouw van de tien jaren daarvoor. Ze
bewandelde ‘met gratie het plankier’ en toonde zich even professioneel
als vriendelijk, ‘telkens weer bereid om, al zingend, op al die
toegestoken posters, kalenders en cd’s een vlugge kras te zetten. Pen in
de ene hand, microfoon in de andere.’
Vrolijke boel, maar de schijn bedroog. In werkelijkheid, zo onthulde ze in 2011 in haar autobiografie From This Moment On,
donderde Shania Twain (in 1965 geboren geboren als Eileen Edwards)
tijdens die wereldtournee bijkans in elkaar van ellende. Vermoeid. Slap.
Chronisch duizelig. Ziekte van Lyme opgelopen door een tekenbeet. De
aandoening verlamde haar stembanden: jarenlang vreesde ze dat ze nooit
meer zou kunnen zingen.
Toen
ze in 2008 fysiek weer was opgekrabbeld, volgde een mentale dreun. Haar
man Robert ‘Mutt’ Lange (ook haar producer en co-songschrijver) bleek
een affaire te hebben met Shania’s assistent en hartsvriendin Marie-Anne
Thiébaud. Einde huwelijk, na vijftien jaar. Gezin gebroken, Shania
kapot. De ziekte en het huwelijksdrama joegen haar zeven jaar volledig
uit beeld: geen plaat, geen tournee, niets.
Nu
is ze terug en komt ze voor de tweede keer naar Nederland, 53 jaar, met
haar eerste studioalbum in vijftien jaar in de bagage: Now,
september 2017. Haar stem is wat lager en heser geworden. Ze heeft een
nieuwe echtgenoot: Frédéric, of gewoon Fred, nota bene de ex-man van
Marie-Anne Thiébaud: een gepeperd en in de Noord-Amerikaanse roddelpers
breed uitgemeten geval van ‘marriage-go-round’.
In 2011 contracteerde Caesars Palace in Las Vegas haar voor een twee jaar durende residency. Die
reeks van 105 concerten (2012-2014) bezorgde haar het plezier, het
zelfvertrouwen en een deel van haar vocale elasticiteit terug. Ze zette
zich in 2013 aan nieuwe songs, bestemd voor wat Now zou worden.
Ze schreef in haar eentje. Voor het eerst, want voorheen was haar muziek
een huwelijkse coproductie met Lange. Het paar deelde alle credits.
Now
is niet zo’n beste plaat, daar waren de meeste critici het over eens.
Wel deden ze hun best dat zo vriendelijk mogelijk op te schrijven, want
Shania heeft het al moeilijk genoeg gehad. Het album verkocht matig,
maar in een opzicht is het intrigerend. Waar Shania Twain in haar
succesjaren (1995-2004) het verwijt kreeg dat ze jofele countrypop
maakte zonder ooit eens iets van zichzelf te tonen, legt ze op het
muzikaal wat non-descripte Now wel alle kaarten open op tafel in haar teksten.
Ze
zingt over haar ziekte, haar echtscheiding, haar haat jegens Marie-Anne
en ook over haar ellendige, armoedige jeugd in de Canadese provincie
Ontario, waar ze opgroeide zonder haar biologische vader, maar met een
alcoholverslaafde, gewelddadige stiefvader genaamd Jerry. Dat ze ondanks
alles van haar moeder en Jerry hield, bleek toen ze in 1987 allebei
omkwamen bij een auto-ongeluk. Shania was gebroken. Tegen die tijd had
ze Jerry’s achternaam aangenomen: Edwards was Twain geworden.
Dat
ze op haar succesplaten nooit zong over haar rafelige leven, maar
liever mooi weer speelde in niks-aan-de-hand-liedjes, verklaart ten dele
waarom de artistieke waardering voor haar succesvolste album Come On Over
(1997) zo ver achterblijft bij de commerciële merites ervan: het is het
bestverkochte countryalbum uit de geschiedenis en ook het bestverkochte
album van een vrouwelijke artiest.
Lijstjes van bestverkochte albums zijn nooit volledig betrouwbaar (de cijfers zijn zelden ‘hard’) maar Come On Over
staat bijna altijd in de toptien en soms in de topvijf van
meestverkochte albums uit de pophistorie: minimaal dertig miljoen, maar
vrijwel zeker meer dan veertig miljoen exemplaren. Tel daar de verkopen
van The Woman In Me (1995) en Up! (2002) bij (elk ongeveer
twintig miljoen stuks) en je komt op een bijna bizar verkooptotaal voor
drie opeenvolgende studioalbums van één artiest. Ter indicatie: Madonna
en Prince haalden de tachtig miljoen nooit met drie opeenvolgende
studioalbums. Michael Jackson wel: ruim honderd miljoen stuks van Thriller en Bad.
De
succesformule? Twains muziek klonk elke Amerikaan als country (en dus
vertrouwd) in de oren, maar het was gewoon pop. Nu eens met rockgitaren,
dan weer met een elektronisch behangetje erachter en altijd geschreven
in opgewekte majeur, daar waar ‘echte’ country vaak droevig van toon is.
Hits! Hits! Hits!
Op Come On Over (1997) van Shania Twain staan zestien liedjes, waarvan er in Noord-Amerika 2000 twaalf (!) op single verschijnen. You’re Still The One (#2 in de VS, #10 in Nederland) markeert haar grote oversteek naar het poppubliek. Grootste hits van het album zijn het olijke That Don’t Impress Me Much (1998) en een jaar later het lichtvoetig feministische Man! I Feel Like A Woman, goed voor een tweede en een zevende plaats in de Nederlandse Top 40.
Shania
was een ‘gewoon meisje’ uit een arm gezin, maar geen boerenmeid op
cowboylaarzen. Ze was een oogverblindend mooie popkoningin in glitter-catsuits en
topjes. Ze schitterde in haar eigen Vegas-achtige glamourshow, maar was
toch vooral gewoon. Niet boos, zoals de jonge Alanis Morissette. Wel
sexy, maar nooit intimiderend of kinky, zoals Madonna.
Het
bleek een gouden greep. Countryheldin Dolly Parton had al wel geflirt
met pop en glamour in de country, maar nooit met zulk immens commercieel
succes als Shania Twain vanaf 1995. Ze trapte de deur naar de
mainstream open voor een hele lichting countrypopvrouwen: sommige waren
jonger (LeAnn Rimes, Dixie Chicks), andere waren generatiegenoten
(Faith Hill, Lee Ann Womack, Trisha Yearwood) die plotseling veel meer
succes kregen omdat ze hun geluid na 1995 ‘verpopten’ à la Shania.
Het
was het klimaat waarin ook de Nederlandse Ilse DeLange (via Nashville)
mocht debuteren en doorbreken. Zonder Shania Twain ook geen Taylor
Swift: de misschien wel grootste popster van deze tijd zegt zeer te zijn
geïnspireerd door Twains uiterlijke verschijning en sound met een
vleugje country.
De
populariteit van de vrouwelijke countrypop bereikte een torenhoge piek
in 1998, het oogstjaar van het in november 1997 verschenen Come On Over.
Het waren de topjaren (maar tevens laatste succesjaren) van de compact
disc als muziekdrager, maar 1998 was daarnaast hét commerciële
gloriejaar van de Canadese popmuziek.
Behalve Shania Twain verkochten Céline Dion en Alanis Morissette miljoenen cd’s: Dion bracht Let’s Talk About Love uit (november 1997, met haar kolossale Titanic-hit My Heart Will Go On), Morissette kwam met Supposed Former Infatuation Junkie (november 1998; vijf miljoen stuks binnen een maand, terwijl voorganger Jagged Little Pill uit 1995 nog altijd hoog in de charts stond en in 1998 de dertien miljoen aantikte).
Zo
markeerden 1998 en 1999 een historisch kantelpunt: voor het eerst in de
geschiedenis verkochten vrouwen meer albums dan mannen. Madonna
(wederopstanding met Ray Of Light), Lauryn Hill en R&B-kanon
Toni Braxton droegen daar fors aan bij, maar de hardste klappen kwamen
toch van Canada’s ‘Grote Drie’ én de countrypopvrouwen. Shania Twain was
met Come On Over vaandeldrager van beide bewegingen.
En
wat doe je dan, als je twintig jaar na dat succes aan je eerste
wereldtournee in veertien jaar begint? Stemmig gekleed de aandacht
vragen voor de weinig meezingbare biechtsongs van Now? Welnee,
ben je gek. Glitterjurken, visueel spektakel en alle hits van twintig
jaar geleden worden gespeeld, donderdag in Amsterdam.
Een toontje lager gezongen, dat wel.
Daar
komt Shania aan in haar sexy overall met panterprint. Ze komt ons
precies vertellen hoe het zit met de mannen. Op de straffe drumbeat en
het tikken op de koebel zit je al ritmisch met je hoofd te knikken.
Vrolijk rinkelend gitaartje erbij. Dit is pretcountry. Het stramien is
duidelijk: elk couplet behandelt een man die zich onweerstaanbaar acht,
waarna Shania (en haar miljoenen vriendinnen) in de opstijgende bridge schaterend het hoofd schudden ('oooh-oo-ooh, you think you're special'). En dan die plotselinge break:
het liedje houdt even schalks de pas in, laat de man in kwestie
dichterbij komen... waarna Shania hem als een Tinder-afdanker naar links
swipet: 'That don't impress me much. So you got the looks, but have you got the touch?'
Fijne gitaarlick er achteraan en dóór naar de volgende knappe sukkel.
Shania bezingt ze losjes, met af en toe een hoorbaar lachje, in haar
ultieme goed-humeur-lied. (MP)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten