Woensdag 02 Mei 2012 13:13 | Concertverslag
Daar staan we dan met z’n allen op een kluitje op de Dag van de
Arbeid, in een gezonde spanning afwachtend op Dé Buzzband van het
moment. Even daarvoor speelde Alabama Shakes zich
alvast warm voor een miljoen televisiekijkers in De Wereld Draait Door,
anderhalf uur later dan voor zo’n 350 man publiek in de lang van tevoren
uitverkochte Bitterzoet. Ook voor de volgende, veel grotere show in de
Utrechtse Tivoli zijn al geen kaartjes meer.
In bepaalde krochten van het wereldwijde web spelen zich koud drie
weken na de release van heerlijk ruw, weinig-op-af-te-dingen-debuut Boys & Girls
alweer vermoeiende discussies af over het al dan niet terecht zijn van
de hype rond de band. Toch lijkt de niet te stuiten buzz simpel te
verklaren: de even herkenbare als frisse en goudeerlijk klinkende mix
van tientallen jaren oude blues, southern garagerock en soul plus de
indrukwekkende, rauwe strot van frontvrouw Brittany Howard hebben
simpelweg een enorme aantrekkingskracht op iedereen die zijn muziek
graag puur, eerlijk en gepassioneerd heeft. Soms moet je gewoon niet
moeilijk willen doen.
En ja, retromania heerst nog steeds. Lees
een stukje over Alabama Shakes in welk blad of webzine dan ook, en je
struikelt over de Janis Joplin, Aretha Franklin en Creedence Clearwater
Revival-vergelijkingen. Allemaal waar en onontkoombaar misschien, maar
je zou zo bijna gaan denken dat Alabama Shakes een soort tributeband is.
Onzin, want de eigen liedjes zijn dik in orde, met enkele ferme
uitschieters naar boven. En bovenal: die plaat blijkt een sterke
blauwdruk voor nog veel betere, intensere liveshows met de absolute
hoofdrol voor de stem en bezieling van Britanny Howard. Er blijkt deze
avond in Amsterdam niets gelogen van de vooruitgesnelde South By
Southwest-verhalen.
Het rustig vingerknippende Goin’ To The
Party is een nog opvallend kalme opening; een rechtdoor marcherende
nieuwe rocker getiteld Making Me Itch is direct een behoorlijk
energiebommetje. Maar als het inmiddels tot ferme radiohit uitgegroeide
Hold On wordt ingezet, is de beer pas echt los. Hoewel het liedje in
eerste instantie zoveel kalmer en beheerster dan op plaat wordt ingezet,
rocken de ‘you’ll have to wait!’-uitbarstingen live stukken harder en
gemener. En dat blijkt voor de meeste live-uitvoeringen van de Boys
& Girls-liedjes te gelden. Rustige intro’s zijn live nog meer
laidback, de stompende explosies blazen je omver, terwijl er toch
continu een zo los en ontspannen spelende band op het podium staat.
Tientallen hoofden knikken gewillig op en neer in Bitterzoet, terwijl
niemand de ogen van Brittany Howard kan afhouden, met haar bezielde
gezichtsexpressie en bovendien goede gitaarspel. En dan die zo soepele
afwisseling tussen gefluisterde zang en krachtige, grommende uithalen
met een timing om jaloers van te worden... Bezorgde deze dame tot voor
kort echt nog de post in thuisstadje Athens? Al dat moois komt het best
samen in hoogtepunt Be Mine, beginnend als een kalme soulrocker om
dampend intens te eindigen met de zangeres die even compleet bezeten
lijkt terwijl ze haar ‘be my baby’ gilt. Het gejoel in het publiek op
zulke momenten is niet van de lucht, terwijl er praktisch totale stilte
heerst bij de langzame, gevoelige soulslijper Boys & Girls. We
hebben wel eens een stugger cq. praatzieker Amsterdams publiek
meegemaakt bij zo’n ‘hippe show’. Gelukkig maar.
Dan mag wat betreft het totaalplaatje hooguit gezegd mag worden dat
zeker tegenover het charisma en de bezieling van Brittany Howard de
gitarist op links en de drummer er wel heel fletsjes bij staan cq.
zitten. Hoe trefzeker ze ook hun ding doen. Alsof ze puur dienen als
begeleiding voor de vocale capriolen van Howard. Dat mag nog wat
levendiger, maar gelukkig is er naast Howard ook nog de markante, ook
wat brede bassist Zac Cockrell om naar te kijken. Prachtig om te zien
hoe hij apenrelaxed zijn baspartijtjes speelt, het hoofd rustig op en
neer knikkend en met het gezicht verbeten in de heftiger passages.
Terwijl de zaal tegen het einde van de set plat is, krabt hij nog eens
nonchalant aan zijn baardje.
En dan staan er al enkele nieuwe liedjes op de setlist die wat
steviger, meer uptempo richting laten horen. Net als je denkt dat
Alabama Shakes met Hurricane Strut of Heavy Chevy helemaal Creedence on our ass
dreigt te worden, is daar in de toegift een ronduit ziedende cover van
Led Zeppelin’s How Many More Times die het publiek euforisch achterlaat.
Game, set, match. Alabama Shakes bewijst zich ook in Amsterdam
glansrijk doch zonder overbodige opsmuk en gaat op deze manier een
prachtig, doch druk jaar tegemoet. Nu maar hopen dat de band zo nuchter
blijft - een deel van de huidige aantrekkingskracht - en dat de hype
niet in het gezicht van deze begin-twintigers ontploft.
Setlist: (via)
Goin' to the Party
Making Me Itch
Hold On
Hang Loose
Always Alright
I Found You
Rise to the Sun
Boys & Girls
Be Mine
I Ain't the Same
On Your Way
You Ain't Alone
Hurricane Strut
Mama
Heavy Chevy
Encore:
Worryin' Blues
How Many More Times (Led Zeppelin-cover)
Making Me Itch, live in Bitterzoet (via Indiefuzz)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten